Ik maak me zorgen

Het is 03.33 uur ’s nachts (of ’s morgens?) op dit moment van typen. Met een hoofd vol gedachten, ideeën en ‘brainstormeritis’ kun je best op een schappelijke tijd naar bed gaan, maar slapen is een heel ander verhaal! Nadat ik, terwijl ik me voor de honderste keer omdraaide, het zoveelste uur zag wegtikken op de wekker, wist ik dat dit geen zin zou gaan hebben. Het is namelijk niet de eerste keer in de afgelopen weken dat dit mij wakker houdt tot in de vroege uurtjes.

Dus dan kruip ik maar stilletjes uit bed en achter mijn laptop. Om alle hersenspinsels even kwijt te raken. But where to begin?

Ik maak me dus aardig zorgen

Waarom? Omdat het in een wereld VOL commercie heel moeilijk is om écht te blijven. Dichtbij jezelf. Puur en zonder poespas. Ladies Lifting PT is ontstaan uit een simpele drang om anderen te willen helpen. Écht helpen. En op basis van (gedegen & gecertificeerde) kennis, (jarenlange) ervaring en een snufje (oprechte) liefde.

Anno 2015 en zelfs alweer bijna 2016, is de wereld van fitness & gezonde voeding zowat ontploft. Personal trainers, voedingsdeskundigen, gezondheidscoaches (en tegenwoordig nog een heleboel wat er op lijkt maar dan met steeds nieuwere en duurdere namen) ploppen uit de grond alsof het niets is. Dat is ook niet gek, gezien het feit dat half Nederland strakker, fitter, gezonder en bewuster wil zijn en dat is ook iets wat ik 100% aanmoedig.

Huis-, tuin- en keukencoaches

Toch merk ik bij mijzelf dat ik het gevoel heb dat naast die professionals, ook een heleboel huis-tuin-en-keuken trainers en coaches zitten en dat de hobby-healthbloggers (die het puur voor de fun doen) ook ineens worden gezien als professionals. Deze worden dan ook (veel meer nog dan de échte profs) onwijs vaak gevraagd om advies over -soms hele moeilijke- uiteenlopende onderwerpen op het gebied van voeding en training. En sommigen geven daar ook antwoord op, vast vanuit een goed hart, maar totaal niet onderbouwd en puur uit eigen standpunt. Nu zeg ik niet -en heb ik nooit ergens beweerd- dat alles wat ik typ persoonlijk door mij is nagezocht in wetenschappelijke onderzoeken, maar ik heb wel een opleiding en ervaring in het vakgebied – náást het bloggen wat ik erbij doe. Het is mijn bedrijf, mijn professie, mijn werk, mijn leven, mijn alles. Niet alleen een hobby voor ernaast, ‘omdat ik al een tijdje sport en smoothies maak en dat nu met de wereld wil delen’. Niet dat daar iets mis mee is. Maar onderscheid deze twee wel alsjeblieft – dank je wel.

Commercieel of oprecht?

Dan komt mijn volgende heikel punt. Hoe commercieel moet je tegenwoordig zijn om nog te kunnen blijven bestaan?

Men neme het volgende voorbeeld: Meisje A en meisje B zijn vriendinnen. Ze sporten al een tijdje op de sportschool en vinden dit erg leuk. Ze hebben een keer een cake gebakken die niet héél ongezond was. Meisje C komt erbij en die heeft wel wat verstand van internetmarketing. Zij kent iemand die een online product heeft gemaakt wat heel goed verkoopt – en meisje A & B zijn uiteraard geïnteresseerd. Ze besluiten blogs te gaan schrijven over die best-wel-gezonde-cake, over oefeningen die ze zelf leuk vinden om te doen in de sportschool, over buikspieroefeningen die je thuis kunt doen en ook één over knappe sportschool hunks. Die blogs slaan best wel aan, steeds meer meiden kijken er naar en ze besluiten samen met meisje C een online product maken met trainingsschema’s, voedingsschema’s en supplementen. De kennis halen ze uit eigen ervaring en verder van Google. Ze geven een lekkere kleur aan het logo en gaan blogs schrijven met pakkende titels, zoals “verlies super veel vet binnen 2 weken met deze voedingsmiddelen” of “krijg NU een platte buik met DEZE buikspieroefeningen” en delen die overal op social media. Welke goed worden ontvangen, want iedereen wil toch vet verliezen en een platte buik op korte termijn? Super veel foto’s van slanke chicks in bikini’s, vrolijke video’tjes met knappe meiden en Instagram ontploft bijna van de food-photo’s. Daarna gaan ze adverteren op Facebook, vragen al hun vriendinnen om te delen en het balletje gaat rollen. Ze worden groter en groter en beginnen heel goed te verkopen. Voor je het weet zijn ze “the next big thing” in fitnessland.

Brrrrrr….

Mijn nekharen gaan hier recht van overeind staan. Deze meiden zijn net zo geschoold op dit gebied als jijzelf, hebben de kennis en ervaring van een slak en hebben geen flauw idee waar ze het over hebben. Maar de gemiddelde consument trapt hier direct in en gaat er vanuit dat het goed zit.

Ik daarentegen ben aardig ingetogen. Ik schrijf een blog als ik denk dat dit voor jou echt iets oplevert. Als ik denk dit heeft waarde en dat wil ik met jou delen. Niet omdat ik een blog MOET schrijven om jouw aandacht te krijgen. Ik vind mijn e-mails waarin ik mijn online programma aanbeveel al lastig om te schrijven. Niet omdat ik niet 100% achter mijn product/dienst sta, want dat sta ik zeker wel, maar omdat ik simpelweg alleen dames wil helpen die volledig gemotiveerd zijn en dit ook écht willen, en niet mensen ‘over de streep’ moet proberen te trekken. Maar die mensen voor wie het op dat moment niets is (of mensen die alles gratis willen) die krijgen de mails ook. En daar krijg ik dan wel weer eens nare reacties op – waarom alles geld moet kosten en waarom ik pusherig ben. En dat is bij mij nu juist NIET het geval. Alles is gratis en voor niets, behalve mijn programma waar je volledig leert een strak, fit en gezond lijf te krijgen (en natuurlijk mijn fysieke personal training). Alle ins en outs. Uuuren aan videomateriaal, kennis die je nergens zo kant-en-klaar krijgt en mijn hele ziel en zaligheid erin gestopt. Maar oké, je kunt het nooit voor iedereen goed doen.

Wat werkt beter?

Ik vind ook dat mijn product en bedrijf niet volledig over mij moet gaan, maar toch merk ik dat alles wat ik van of over mijzelf plaats (redelijk oppervlakkige dingen zoals bijvoorbeeld foto’s) béter wordt bekeken dan nuttige informatie waar je echt wat aan hebt. En nog erger vind ik het dat ik merk dat ik -ondanks papiertjes en officiële titels- véél minder exposure heb (en ook minder verkoop, terwijl mijn online programma dezelfde prijs heeft en VEEL meer kennis bevat) dan meisje A, B en C hierboven, omdat ik simpelweg niet zulke “in your face” blogs plaats die ook totaal nergens op berust zijn en kant en klare onzin bevatten en geen nieuwe hype probeer te zijn.

Willen mensen dan echt onzin lezen? Een worst voorgehouden worden? Er met open ogen intrappen? “Dat product maar kopen omdat iedereen het lijkt te doen?”

………..

Dat maakt mijn bestaan namelijk zwaar. Ik wil niemand ‘verleiden’ of zelfs ‘misleiden’, ik wil oprecht helpen. En ja, daar moet ik wel een investering voor vragen.. náást alle mega waardevolle (en ergens op gebaseerde) informatie die ik gratis weggeef in o.a. mijn mailings, video’s, blogs & live webinars (waarvan ik er één straks om 12.00 uur ga doen, dus ik moet echt naar bed – je kunt je HIER nog aanmelden als je erbij wil zijn). Want door een investering te vragen ga niet alleen JIJ harder werken om je doel te bereiken (if you don’t pay, you don’t pay attention!), maar kan IK ook doorgaan met het helpen van nog véél meer vrouwen die iets willen bereiken.

Mijn missie

En dat is mijn missie. De vraag is alleen – hoe ga ik dit bereiken? Moet ik mijzelf dan dus commerciëler gaan opstellen, en dingen heel uitgekiend doen en met achterliggende redenen – enkel en alleen om maar te kunnen verkopen? Of blijf ik dicht bij mijzelf en blijf ik waarde leveren en hopen (want dat is het – altijd weer afwachten) dat ZONDER te pushen, mensen vanzelf wel bij mijn online programma terecht komen?

Het blijft lastig hoor, deze snel groeiende branche. En het wordt echt het kaf van het koren scheiden. Voor mij, maar zeker voor jou als potentiële klant van al die so-called-professionals.

Anyway…. Het is 4.15 uur en ik heb dit in één ruk uitgeschreven. Let alsjeblieft niet op eventuele spelfouten, mijn ogen hangen op half zeven en ik ben eigenlijk héél moe, maar wel erg blij dat dit uit mijn systeem is. Sorry dat er zo weinig plaatjes instaan en het één lap tekst is geworden – it’s all i can do for now.

Wat vind jij eigenlijk?

Nu ben ik natuurlijk enorm benieuwd naar jouw mening over dit alles…… laat je die even achter? Ik zou het erg waarderen. Slaap lekker (of goedemorgen).