Ik maak me zorgen

Het is 03.33 uur ’s nachts (of ’s morgens?) op dit moment van typen. Met een hoofd vol gedachten, ideeën en ‘brainstormeritis’ kun je best op een schappelijke tijd naar bed gaan, maar slapen is een heel ander verhaal! Nadat ik, terwijl ik me voor de honderste keer omdraaide, het zoveelste uur zag wegtikken op de wekker, wist ik dat dit geen zin zou gaan hebben. Het is namelijk niet de eerste keer in de afgelopen weken dat dit mij wakker houdt tot in de vroege uurtjes.

Dus dan kruip ik maar stilletjes uit bed en achter mijn laptop. Om alle hersenspinsels even kwijt te raken. But where to begin?

Ik maak me dus aardig zorgen

Waarom? Omdat het in een wereld VOL commercie heel moeilijk is om écht te blijven. Dichtbij jezelf. Puur en zonder poespas. Ladies Lifting PT is ontstaan uit een simpele drang om anderen te willen helpen. Écht helpen. En op basis van (gedegen & gecertificeerde) kennis, (jarenlange) ervaring en een snufje (oprechte) liefde.

Anno 2015 en zelfs alweer bijna 2016, is de wereld van fitness & gezonde voeding zowat ontploft. Personal trainers, voedingsdeskundigen, gezondheidscoaches (en tegenwoordig nog een heleboel wat er op lijkt maar dan met steeds nieuwere en duurdere namen) ploppen uit de grond alsof het niets is. Dat is ook niet gek, gezien het feit dat half Nederland strakker, fitter, gezonder en bewuster wil zijn en dat is ook iets wat ik 100% aanmoedig.

Huis-, tuin- en keukencoaches

Toch merk ik bij mijzelf dat ik het gevoel heb dat naast die professionals, ook een heleboel huis-tuin-en-keuken trainers en coaches zitten en dat de hobby-healthbloggers (die het puur voor de fun doen) ook ineens worden gezien als professionals. Deze worden dan ook (veel meer nog dan de échte profs) onwijs vaak gevraagd om advies over -soms hele moeilijke- uiteenlopende onderwerpen op het gebied van voeding en training. En sommigen geven daar ook antwoord op, vast vanuit een goed hart, maar totaal niet onderbouwd en puur uit eigen standpunt. Nu zeg ik niet -en heb ik nooit ergens beweerd- dat alles wat ik typ persoonlijk door mij is nagezocht in wetenschappelijke onderzoeken, maar ik heb wel een opleiding en ervaring in het vakgebied – náást het bloggen wat ik erbij doe. Het is mijn bedrijf, mijn professie, mijn werk, mijn leven, mijn alles. Niet alleen een hobby voor ernaast, ‘omdat ik al een tijdje sport en smoothies maak en dat nu met de wereld wil delen’. Niet dat daar iets mis mee is. Maar onderscheid deze twee wel alsjeblieft – dank je wel.

Commercieel of oprecht?

Dan komt mijn volgende heikel punt. Hoe commercieel moet je tegenwoordig zijn om nog te kunnen blijven bestaan?

Men neme het volgende voorbeeld: Meisje A en meisje B zijn vriendinnen. Ze sporten al een tijdje op de sportschool en vinden dit erg leuk. Ze hebben een keer een cake gebakken die niet héél ongezond was. Meisje C komt erbij en die heeft wel wat verstand van internetmarketing. Zij kent iemand die een online product heeft gemaakt wat heel goed verkoopt – en meisje A & B zijn uiteraard geïnteresseerd. Ze besluiten blogs te gaan schrijven over die best-wel-gezonde-cake, over oefeningen die ze zelf leuk vinden om te doen in de sportschool, over buikspieroefeningen die je thuis kunt doen en ook één over knappe sportschool hunks. Die blogs slaan best wel aan, steeds meer meiden kijken er naar en ze besluiten samen met meisje C een online product maken met trainingsschema’s, voedingsschema’s en supplementen. De kennis halen ze uit eigen ervaring en verder van Google. Ze geven een lekkere kleur aan het logo en gaan blogs schrijven met pakkende titels, zoals “verlies super veel vet binnen 2 weken met deze voedingsmiddelen” of “krijg NU een platte buik met DEZE buikspieroefeningen” en delen die overal op social media. Welke goed worden ontvangen, want iedereen wil toch vet verliezen en een platte buik op korte termijn? Super veel foto’s van slanke chicks in bikini’s, vrolijke video’tjes met knappe meiden en Instagram ontploft bijna van de food-photo’s. Daarna gaan ze adverteren op Facebook, vragen al hun vriendinnen om te delen en het balletje gaat rollen. Ze worden groter en groter en beginnen heel goed te verkopen. Voor je het weet zijn ze “the next big thing” in fitnessland.

Brrrrrr….

Mijn nekharen gaan hier recht van overeind staan. Deze meiden zijn net zo geschoold op dit gebied als jijzelf, hebben de kennis en ervaring van een slak en hebben geen flauw idee waar ze het over hebben. Maar de gemiddelde consument trapt hier direct in en gaat er vanuit dat het goed zit.

Ik daarentegen ben aardig ingetogen. Ik schrijf een blog als ik denk dat dit voor jou echt iets oplevert. Als ik denk dit heeft waarde en dat wil ik met jou delen. Niet omdat ik een blog MOET schrijven om jouw aandacht te krijgen. Ik vind mijn e-mails waarin ik mijn online programma aanbeveel al lastig om te schrijven. Niet omdat ik niet 100% achter mijn product/dienst sta, want dat sta ik zeker wel, maar omdat ik simpelweg alleen dames wil helpen die volledig gemotiveerd zijn en dit ook écht willen, en niet mensen ‘over de streep’ moet proberen te trekken. Maar die mensen voor wie het op dat moment niets is (of mensen die alles gratis willen) die krijgen de mails ook. En daar krijg ik dan wel weer eens nare reacties op – waarom alles geld moet kosten en waarom ik pusherig ben. En dat is bij mij nu juist NIET het geval. Alles is gratis en voor niets, behalve mijn programma waar je volledig leert een strak, fit en gezond lijf te krijgen (en natuurlijk mijn fysieke personal training). Alle ins en outs. Uuuren aan videomateriaal, kennis die je nergens zo kant-en-klaar krijgt en mijn hele ziel en zaligheid erin gestopt. Maar oké, je kunt het nooit voor iedereen goed doen.

Wat werkt beter?

Ik vind ook dat mijn product en bedrijf niet volledig over mij moet gaan, maar toch merk ik dat alles wat ik van of over mijzelf plaats (redelijk oppervlakkige dingen zoals bijvoorbeeld foto’s) béter wordt bekeken dan nuttige informatie waar je echt wat aan hebt. En nog erger vind ik het dat ik merk dat ik -ondanks papiertjes en officiële titels- véél minder exposure heb (en ook minder verkoop, terwijl mijn online programma dezelfde prijs heeft en VEEL meer kennis bevat) dan meisje A, B en C hierboven, omdat ik simpelweg niet zulke “in your face” blogs plaats die ook totaal nergens op berust zijn en kant en klare onzin bevatten en geen nieuwe hype probeer te zijn.

Willen mensen dan echt onzin lezen? Een worst voorgehouden worden? Er met open ogen intrappen? “Dat product maar kopen omdat iedereen het lijkt te doen?”

………..

Dat maakt mijn bestaan namelijk zwaar. Ik wil niemand ‘verleiden’ of zelfs ‘misleiden’, ik wil oprecht helpen. En ja, daar moet ik wel een investering voor vragen.. náást alle mega waardevolle (en ergens op gebaseerde) informatie die ik gratis weggeef in o.a. mijn mailings, video’s, blogs & live webinars (waarvan ik er één straks om 12.00 uur ga doen, dus ik moet echt naar bed – je kunt je HIER nog aanmelden als je erbij wil zijn). Want door een investering te vragen ga niet alleen JIJ harder werken om je doel te bereiken (if you don’t pay, you don’t pay attention!), maar kan IK ook doorgaan met het helpen van nog véél meer vrouwen die iets willen bereiken.

Mijn missie

En dat is mijn missie. De vraag is alleen – hoe ga ik dit bereiken? Moet ik mijzelf dan dus commerciëler gaan opstellen, en dingen heel uitgekiend doen en met achterliggende redenen – enkel en alleen om maar te kunnen verkopen? Of blijf ik dicht bij mijzelf en blijf ik waarde leveren en hopen (want dat is het – altijd weer afwachten) dat ZONDER te pushen, mensen vanzelf wel bij mijn online programma terecht komen?

Het blijft lastig hoor, deze snel groeiende branche. En het wordt echt het kaf van het koren scheiden. Voor mij, maar zeker voor jou als potentiële klant van al die so-called-professionals.

Anyway…. Het is 4.15 uur en ik heb dit in één ruk uitgeschreven. Let alsjeblieft niet op eventuele spelfouten, mijn ogen hangen op half zeven en ik ben eigenlijk héél moe, maar wel erg blij dat dit uit mijn systeem is. Sorry dat er zo weinig plaatjes instaan en het één lap tekst is geworden – it’s all i can do for now.

Wat vind jij eigenlijk?

Nu ben ik natuurlijk enorm benieuwd naar jouw mening over dit alles…… laat je die even achter? Ik zou het erg waarderen. Slaap lekker (of goedemorgen).

Melissa
Door

Melissa

op 26 Sep 2015

Hi! Wat vervelend en heeeel logisch dat je zoveel zorgen hebt. Het is zeker heel moeilijk om in deze tijd te blijven bestaan. Ik heb geen oplossing over hoe het anders zou kunnen. Ik vind dat je het goed doet en ik irriteer me aan al die "meisjes a,b en c". Al moet ik eerlijk toegeven dat ik ook wel eens gedacht heb een poging te gaan wagen (maar wel eerst een opleiding te gaan volgen) al is het alleen maar zodat ik niet hoef na te denken wie echt is en wie niet en gewoon vanuit mijn eigen kennis en kunde mezelf kan trainen.Ik denk dat mensen er uiteindelijk wel achter komen wie echt is en wie niet en dat je het beste gewoon door kunt gaan met wat je doet. Uiteindelijk vallen meisje a b en c door de mand of hebben er geen zin meer in en blijven de sterkste en meest betrouwbare bedrijven over. Waar jij dus onder valt. Al snap ik dat je daar niet op kunt wachten omdat je een bedrijf te runnen hebt.Ik zou zeggen: blijf bij jezelf, doe wat voor jou goed voelt dan heb je de commercie niet nodig om je hoofd boven water te houden. Ken je die reclame van Klaverblad verzekeringen; als je maar lang genoeg normaal doet word je vanzelf bijzonder. Ik denk dat dit ook heel goed geldt voor alle echte pt bedrijven. Als je maar lang genoeg je oprechte liefde en kennis voor het vak uitstraalt gaan mensen je vanzelf (weer) vinden! Geen idee of je hier wat mee kunt, het is vooral bedoelt als hart onder de riem. Heel veel succes met je bedrijf en keep up the good work!

LadiesLiftingPT
Door

LadiesLiftingPT

op 27 Sep 2015

Onwijs bedankt Melissa, voor je lieve reactie en bemoedigende woorden. Ik vind die reclame van Klaverblad verzekeringen ge-wel-dig, héél goed dat je me daar weer op wijst :) :) Thanks so much. <3

Laurke
Door

Laurke

op 26 Sep 2015

Hey Janne, goedemorgen van mijn kant! Ik volg je nu wel al even, en omdat ik er zelf ook al even mee bezig ben, weet ik zelf ook best al veel. Ik besef dus ook heel goed dat de dingen die jij deelt, ook de dingen zijn waar mensen echt iets aan hebben! Een tijd terug was ik nog niet zo gemotiveerd als ik nu ben en dan hoop je dat het inderdaad kan met 'Neem deze pil en verbrand instant buikvet!' Of 'Verlies Tien kilo op 10dagen met deze supersmoothie!', maar ondertussen heb ik geleerd dat dit onmogelijk is...Je komt er echt alleen met hard werk, toewijding en discipline, helaas pindakaas! (Mmm pindakaas ?) Dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Misschien heb je minder likes, reacties, volgers of wat dan ook, kwaliteit boven kwantiteit! En daarmee bedoel ik dat ik denk dat de mensen die bij jou komen en jou volgen, ook de mensen zijn die echt gemotiveerd en geïnteresseerd zijn en die ervoor willen werken. En die wil je toch? Wat heb je aan 100leden als 50 ervan na een week vragen of er echt geen makkelijkere manier is? Hopelijk heb je hier wat aan en ja, ik weet wel, je moet ook je brood hiermee verdienen en er zijn enorm veel aanbieders dus ik hoop dat je er toch uit komt!

LadiesLiftingPT
Door

LadiesLiftingPT

op 27 Sep 2015

Hi lieve Laura, Pindakaas, yummy idd ;) Kwaliteit boven kwantiteit: je hebt helemaal gelijk. Dat zijn inderdaad juist de mensen die ik graag wil bereiken. En wil helpen. En die ook mooie resultaten gaan behalen. Bedankt voor je reactie, xxx

Hilde
Door

Hilde

op 26 Sep 2015

Goedemorgen,Allereerst hoop ik dat je nog even lekker hebt kunnen slapen. Ik ben zelf ook onderneemster (in een totaal andere branch) maar waar de laatste tijd ook steeds meer 'concurrentie' opduikt. Ik geloof in eigen kracht. Je hebt een idee voor ogen en die moet je nastreven. Hardlopers zijn doodlopers! Met in een keer een hoge piek zul je ook veel harder vallen. Hou het bij jezelf. Je kunt wel altijd wat doen aan referenties. Mensen online en via social media laten delen wat ze via jou hebben bereikt. Dit vinden mensen vaak belangrijk om te weten voor ze ergens instappen. Iedere ondernemer heeft dit punt wel een aantal keer, vergeet dat niet.Heel veel succes en ik hou alles in de gaten want is even verder lezen wat het online programma inhoud! Wie weet tot snel!Succes vanmiddag met de online webinar!

LadiesLiftingPT
Door

LadiesLiftingPT

op 27 Sep 2015

Ik heb nog even kunnen slapen Hilde, wel 3 uurtjes geloof ik ;) Dank je wel voor je reactie, onwijs fijn om de mening van een ander te horen en te horen dat ik dus niet zo gek ben als ik dacht ;) Hardlopers zijn inderdaad doodlopers. En daar ga ik niet aan meedoen! Ook ga ik mij zeker niet uit het veld laten slaan, ups & downs, it's all part of the business. 't webinar ging super overigens, ik doe di.avond de laatste!

Jessica
Door

Jessica

op 26 Sep 2015

Goedemorgen Janne,Blijf lekker dicht bij jezelf. Je doet het goed ik vind het geweldig om je adviezen te lezen, door je begeleid te worden en om samen met je te trainen want spierpijn doet zeker auwwww (jezus uh ik bedoel Janne) hahaha!! Als ik soms denk ik kan dit niet dan weet jij me altijd toch weer zover te krijgen dat ik het wel kan!!! In alles is te horen/lezen dat je hele ziel en zaligheid erin ligt!! You got this. Liefs Jessica

LadiesLiftingPT
Door

LadiesLiftingPT

op 27 Sep 2015

Dank je wel lieve Jes. xxxxxxxxxxxxx

Ninja moeder
Door

Ninja moeder

op 26 Sep 2015

Hè wat naar dat piekeren! Hoop dat je nig hebt kunnen slapen.Mijn bedrijf is ook vanuit passie geboren moeders te helpen, ik vind het ook erg moeilijk commercieel te zijn.Ik heb minder moeite met de concurrentie die minder opleiding heeft. Ik ben op die instelling juist best jaloers. Om mijn deskundigheid te benadrukken heb ik de neiging mijzelf te blijven scholen. Terwijl bewezen is dat je 80% van je kennis uit levenservaring én doen haalt. Zo erg vind ik het dus niet dat ze dé opleiding niet hebben. Als ze hun doelgroep kunnen helpen is dat toch prima?Je trekt uiteindelijk je eigen klanten aan. Jij verkoopt geen gebakken lucht en zal dus gemotiveerde vrouwen aantrekken. Ik denk dat je je vooral op je eigen kracht mooet richten en dicht bij jezelf blijven. Je ook niet zo bezig houden met je concurrentie. Laat die lekker hun ding doen.Succes meid! Ik ben juist onder de indruk voor jouw professionaliteit!X Yous

LadiesLiftingPT
Door

LadiesLiftingPT

op 27 Sep 2015

Lieve Yous, Je hebt ook wel gelijk wat dat betreft en bovendien heb ik ook bij lange na niet alle papiertjes die er zijn, omdat ik inderdaad merk dat mijn ervaring minstens net zo belangrijk is (zo niet, belangrijker). Als mensen hun doelgroep kunnen helpen is dat zeker prima.... alleen wordt er zo vaak niet daadwerkelijk de nadruk gelegd op mensen helpen, maar meer op snel geld verdienen en de massa is kassa. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen (Lifeplus, juiceplus, you name it) :) Thanks voor je reactie, en ik vind jou net zo geweldig! Échte concurrenten (die hun vak wél verstaan i mean) zijn immers geen concurrenten, maar collega's. X veel liefs en een fijne zondag!

Danny
Door

Danny

op 26 Sep 2015

Hey Janne,Ik herken veel van wat je zegt en voelt. Ik kan je ook vertellen dat deze gevoelens en situaties meestal niet veranderen tenzij jij je kijk veranderd. Mijn advies; gewoon doorgaan en niets van anderen aantrekken! Social media is redelijk oppervlakkig, snel en zeer veranderlijk... wat vandaag in is is morgen uit en wat vandaag het beste is is morgen het slechtste. Nooit anders geweest in de afgelopen 10 jaar bij mijn weten maar door dicht bij jezelf te blijven (waar ligt je hart?) creëer je vanzelf je eigen business... En volgens mij ben je al zeer goed op weg. Owja, laatste advies, een vakantie doet vaak ook wonderen om je hoofd leeg te maken en nieuwe inspiratie te krijgen ;)Heel veel succes! Danny

LadiesLiftingPT
Door

LadiesLiftingPT

op 27 Sep 2015

Hi Danny, Ja, dat is ook altijd wel mijn insteek geweest en dat werkt ook helemaal niet slecht... Het frustreert me soms alleen zó erg, zoals je merkt! Mijn vakanties zitten er voor dit jaar helaas op, maar een dag vrij doet soms al wonderen :) Heb jij het goed gehad in Amerika? Bedankt voor je reactie!

mariskaboekel@hotmail.com
Door

mariskaboekel@hotmail.com

op 26 Sep 2015

Lieve Janne.Het is in deze maatschappij heel lastig om je zelf constant moeten bewijzen. Maar wees een trots met wat je bereikt heb! En wat je nog meer allemaal gaat doen! Jij gaat toch maar door. Maar je blijft wel puur je zelf. Je deelt je eigen ervaring met iedereen. Waar je zelf voor gekozen. Maar jij blijft wel realistisch! En blijft dicht bij de mens. Je gebruikt geen chemische zooi.( hoop dat ik het zo even mag zeggen) ;)Sinds ik jou ken. Is mijn voeding style een hele andere weg ingaan. Het is niet altijd makkelijk. En ik klaag ook wel eens. Maar voeding, mindset bewegen en regelmaat. Zijn wel een onder van mijn leven geworden. Geloof in je zelf. En geloof in de kracht van de mensen die je dierbaar zijn. en je klanten! ;)Veel liefs xx Mariska

LadiesLiftingPT
Door

LadiesLiftingPT

op 27 Sep 2015

Heeeeel fijn om te horen, dit, Maris!!! Dank je wel. Dit doet me al zo goed, dat alle frustratie weg ebt :) xxxxxxxx

Gerrie
Door

Gerrie

op 28 Sep 2015

HOi Janne,Ik moet eerlijk zeggen dat ik vandaag voor het eerste op je website ben, maar dat je me met dit artikel wel echt te pakken hebt! Ikzelf ben sportdiëtist, en loop vaak tegen hetzelfde aan. Mensen durven niet naar mij toe, meer wel een 10kilo-in-5-dagen-pakket (bij wijze van..) online aan te schaffen... :( Mijn ervaring is ook dat nuttige posten vaak niet zo goed worden ontvangen als luchtige andere dingen. Helaas. Bijzonder om het eens online te lezen, bij een ander.Groetjes, een 'collega' en mede frustreerder ;)

LadiesLiftingPT
Door

LadiesLiftingPT

op 14 Oct 2015

Hoi Gerrie, Een hele late reactie van mij, maar je reactie was door mijn anti-spam plugin als spam behandeld, stom! Ik wist helemaal niet dat ik in de spam-wachtrij überhaupt nog moest beoordelen wat wel en niet spam was...oeps. Mijn fout! En ja, die frustratie is denk ik veel breder dan wij denken hoor, maar het moest een keer uitgesproken worden! ;) Jij ook veel succes gewenst!

Reactie plaatsen