arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe kun je taart eten tijdens je dieet?

Ja hoor, het is mogelijk. Als je slanker wil worden kan je nog steeds taart eten op een verjaardag (zelfs als dat geen gluten-/suiker-/zuivelvrije taart is), een hand chips naar binnen werken en een glas wijn drinken. Twee dingen moet je namelijk heel goed uit elkaar weten te houden: deze twee dingen zijn niet hetzelfde, ook al verwart half Nederland (en misschien jij ook?) ze wel teveel met elkaar.

Je gezondheid & je lijn

Je gezondheid en je lijn zijn twee verschillende dingen. Veel vrouwen willen in eerste instantie vooral op hun lijn letten, slanker worden, een strakker lichaam en vet verliezen. Je fitheid en gezondheid staan daardoor op een tweede plaats. Het betekent namelijk niet automatisch dat wanneer je een strakker lichaam hebt, je ook direct gezonder en fitter bent*. Dat weet ik uit de ervaring van mijn klanten en niet op de laatste plaats: uit eigen ervaring.

Ik weeg nu 55 kilo, maar ik heb ook 64 kilo gewogen. En óók onder de 52 kilo. En wanneer voelde ik mij op mijn fitst? Ergens tussen de 55 en 58 kilo in. Niet perse toen ik onder de 52 kilo woog dus, maar ik was toen wél super strak en slank. Ik gaf toen niet veel om mijn gezondheid en deed in principe alles om maar dun te zijn. Nee, ik had absoluut geen anorexia want ik wist best dat ik slank was, maar ik voelde mij voor het modellenwerk wat ik af en toe deed nog altijd te ‘curvy’. Niet dat ik enorme borsten heb, want die waren compleet verdwenen (herkenbaar?), maar ik had wel (vergeleken bij veel high fashion modellen) volle, gevormde benen en billen – zo ben ik nu eenmaal gebouwd.

Maar dat is eigenlijk niet waar ik heen wilde met dit verhaal (ik dwaal graag een beetje af in mijn blogs, merk je ‘t?)

*kleine disclaimer over bovenstaande alinea: indien jij 524 kilo weegt (of anderzijds morbide obesitas hebt), betekent het hoogstwaarschijnlijk wél dat je automatisch ook gezonder en fitter wordt zodra je afvalt. 

Ik heb gisteren op mijn broers verjaardag taart gegeten

Én een beetje chips. Én een paar slokken rode wijn gedronken. Ooooooohhhh…. Heb ik daar nu mijn complete fysiek mee geruïneerd? Mijn vetverbranding stopgezet? Mijn wedstrijdvoorbereiding verkloot? Nee hoor. Dat was namelijk een bewuste keuze, en geen “oeps ik ben uit de band gesprongen”.

Hoe kan dat dan?

Dat ga ik je precies uitleggen. Ik had gisteren een ‘hoge dag’, wat voor mij inhoudt dat ik die dag +/- 1700 calorieën kan eten en meer koolhydraten dan op een ‘lage dag’. Op dit moment eet ik redelijk hetzelfde iedere dag, simpelweg omdat dat voor mij nu even goed werkt, omdat ik dan niet iedere dag hoef na te denken over wat ik ga eten. Het is efficiënt en tijdsbesparend. Dat betekent niet dat het voor jou ook op deze manier hoeft te werken, ik heb er zelf (tot nu toe) niet veel moeite om alleen maar kip, vis, groente, zoete aardappel, rijstwafels, pindakaas, noten, eieren, whey, rood fruit en een berg kwark te eten. Dat zijn eigenlijk de dagelijkse ingrediënten – en zodra ik merk dat ik het te eentonig vind worden, ga ik gewoon wat dingen veranderen.

Die 1700 kcal zijn dus opgedeeld in macronutriënten: eiwitten, vetten en koolhydraten. Zoals ik al aangaf mag ik op mijn hoge dag wat meer carbs dan op een lage dag, en wat zit er veel in taart? Juist. Carbs. En natuurlijk ook wel vet. En ietsjepietje eiwit.

Het is eigenlijk geen hogere wiskunde hoor, en ik val enorm in herhaling, maar:

Als je minder eet dan je verbruikt, val je af

Of die calorieën nu uit broccoli met kip of uit een punt appeltaart komen, dat maakt niet uit. Echter kun je broccoli met kip niet vervangen met appeltaart, want in broccoli & kip zitten voornamelijk eiwitten (en een beetje carbs) en in appeltaart voornamelijk carbs en vet.

Normaal gesproken zou ik gisteren als post workout 250 gram zoete aardappel (ja, dat is mega veel), 250 gram groente & 100 gram kip (gebakken in 15 gram kokosolie) hebben gegeten. In die 250 g zoete aardappel zat ongeveer 50 gram koolhydraten. In 100 gram appeltaart zit óók ongeveer 50 gram koolhydraten.

2015-10-09_1649 2015-10-09_1650

Het was dus geen moeilijk rekensommetje. Ik laat de zoete aardappel weg, en eet later bij de koffie een stuk taart.

Maar wacht.. er zit meer vet in appeltaart dan in de aardappel, dus laat ik ook de kokosolie (10 gram althans) weg. Die paar gram verschil in eiwitten, maakt vrij weinig uit.

“Don’t stress over the details” – geen idee of dit iemands quote is, maar ik bestempel hem gewoon als mijn eigen

Maar hoe verklaar je dan de chips & wijn?

Ik geef toe, de wijn is een lastiger verhaal. Eerst zullen we het daarom hebben over de chips. Na mijn post-workout maaltijd had ik nóg twee maaltijden op de planning. Maaltijd 5: 3 rijstwafels met pindakaas en maaltijd 6: 250 gr kwark, 100 gr rood fruit en 25 gr zwarte chocolade.

Nu moet ik direct bekennen: de rest heb ik minder goed berekend, omdat ik (aaargh ik haat dit argument): haast had/te weinig tijd/niet goed genoeg mijn tijd had ingepland. Ik had dus geen rijstwafels en pindakaas mee naar de verjaardag terwijl ik had kunnen weten dat ik daar tot ’s avonds laat zou zitten. Ook had ik maaltijd 6 niet mee. En ik had trek. En er was wel chips. Dus…

Pindakaas, wat ik had mógen eten, had ik niet. Pindakaas is mega vet, dus die kon ik vervangen met een handje chips (en ja, ik kan dan ook echt kiezen voor alleen een handje!) en de calorieën die rijstwafels zouden opleveren heb ik vervangen met een paar slokjes wijn (geen glas, want ik moest later op de avond nog rijden).

Dat laatste, daar zit een probleem in, want in rijstwafels zitten calorieën uit koolhydraten. In wijn, zitten geen (amper) calorieën uit koolhydraten, maar uit alcohol. In feite zit ik dus qua kcal prima, maar qua koolhydraten iets te laag deze dag.

Geen directe reden tot paniek

Eenmaal thuisgekomen heb ik gewoon maaltijd 6 nog gegeten.

Al met al dus een prima dag qua voeding: als je tenminste kijkt naar ‘de lijn’ en dus of het mij richting mijn doel gaat helpen (vetpercentage omlaag met behoud van spiermassa). Het antwoord is dan: ‘ja’. Maar of het ook gezond is om volwaardige voeding zoals zoete aardappel (waar veel micronutriënten in zitten – vitaminen en mineralen) te vervangen met ‘lege’ voeding die alleen maar lekker is maar niets toevoegt aan de conditie van je lijf: nee, natuurlijk niet.

Daarom is dit iets wat je af en toe doet, en niet elke dag. Althans, als je je fit wilt voelen en gezond wil zijn (wat dat dan ook exact mag inhouden).

Maar dat betekent dus niet dat je niet slank kunt zijn terwijl je regelmatig iets ‘slechts’ eet. Of geen overgewicht kunt hebben terwijl je alleen maar ‘gezond’ eet. 

Dat zijn twee compleet verschillende dingen. (lees bovenstaande zin a.u.b. nog eens)

Zo. En dan ga ik nu vis met groente eten. Iets waar ik nu geen moeite mee heb, want ik heb gisteren al lekker kunnen snoepen en dus ontzeg ik mijzelf niet 100% alle lekkere dingen… waardoor mijn ‘craving’ daarnaar ook veel lager is.

Ik hoop dat dit enigszins waardevol voor je was en je hier wat mee kunt. Zo ja, let me know! En als je nog meer, of andere dingen wil weten, dan hoor ik het graag in een comment. Er komen nog genoeg blogs aan 🙂

Reactie plaatsen